dilluns, 13 de gener del 2014

Cas Kite del propi aprenentatge

Cas Kite del propi aprenentatge
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
L’objectiu es un aprenentatge i un ús competent de les TIC tant en l’àmbit personal com en l’àmbit educatiu,  enfocat a perfeccionar i ampliar els coneixements per aplicar-los com a professional i sobretot orientats a l’aprenentatge significatiu.  
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
Estudiant de psicopedagogia
Diplomada en Educació Infantil


Experiència /         
Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Educadora de suport i mestra d’Escola Bressol
 Nivell d’usuari : Principalment ús de la xarxa, el correu, alguns programes tipus moviemaker, Excel, Power point, jclic                          


 Em falta força     pràctica

Tipus d’escola
UOC: Universitat Oberta de Catalunya

Localització del centre
La Xarxa i diferents seus per a realitzar les proves
Connexió
 Internet

Localització dels recursos tecnològics
Casa

Context de la història o cas
Nivell de
l’ alumne
Nivell mig
Vaig començar amb un nivell força baix i mica en mica amb la pràctica he anat adquirint més competència tot i que encara haig de millorar i aprendre molt.
Àrea / unitat
NTICEDU
 Objectius:
·         Delimitar les diferents formes de conceptualitzar la Tecnologia Educativa, discriminant els seus límits i marcs d'actuació.
·         Valorar la importància dels factors socioculturals i comunicatius en les situacions mediades d'aprenentatge.
·         Dissenyar situacions d'aprenentatge mediades per eines tecnològiques, que potenciïn l'aprenentatge significatiu i el canvi conceptual.
·         Desenvolupar una actitud positiva però realista davant de l'aplicació de les TIC a les situacions d'ensenyament i aprenentatge.

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
1.    Autoavaluació inicial
2.    Debat CTS i aprenentatge
3.    Informe de Síntesis
4.    Projecte TIC i Aprenentatge significatiu


Nivell d’aprenentatge esperat
Adquirir les competències necessàries i assolir els objectius proposats en cada activitat, aplicant en cada cas els recursos necessaris de forma adient.

Tipus d’activitat
Activitats individuals o en parella, on es comparteixen els coneixements amb els companys mitjançant diversos recursos, fòrums, debats, blogs. És dóna molta importància a l’aprenentatge significatiu mitjançant el constructivisme.

Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Portàtil
 
Raó per la qual la fa servir
Realitzar els treballs, consultar materials i assignatures.

Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
 Parteix d’una autoavaluació sobre el propi coneixement en l’àmbit de les tecnologies, i es proposa anar realitzant un aprenentatge significatiu, realitzant una evolució, ampliant conceptes, realitzant una acomodació i finalitzant amb una reestructuració completa.

Dificultats trobades
-          En un inici el disseny de la pàgina em va costar d’assimilar. Era diferent dels altres i em costava trobar la informació.
-          Pel que fa a les pautes també vaig trobar que n’hi havia molt i molt seguides i vaig tardar una mica en agafar el ritme.
-          El meu punt dèbil ha estat el blog, perquè no he estat prou al cas de les dates per compartir el resum de les activitats.

Ajuda / col·laboració emprada
Diversos materials, mòduls, fòrums i debats, els companys i el consultor.

Rol del professor
Guia i orientador en les activitats: molt actiu.

Rol de l’estudiant
Actiu i participatiu, conscient de la seva evolució i del seu propi aprenentatge

Resultats
Observacions
El resultat ha estat positiu: he adquirit pràctica en nous programes, he realitzat un aprenentatge significatiu i una acomodació de nous conceptes i ho he pogut compartir amb els companys, fet que afavoreix la pròpia avaluació i autocrítica.

Avaluació de l’aprenentatge
Avaluació de les PACS realitzades, de la participació en fòrums i debats, de la correcta utilització dels recursos de cadaactivitat.

Història complerta

L’assignatura es presenta de manera que el propi subjecte comença avaluant allò que sap sobre les noves tecnologies i quina és al relació que tenen amb la societat i l’educació. A partir d’aquesta autoavaluació es comença un aprenentatge i un treball constant per tal d’anar adquirint les competències necessàries i aplicar-les en l’àmbit educatiu i personal a través d’una sèrie d’activitats.

A través d’aquestes activitats hem anat visualitzant diverses maneres d’orientar el treball amb noves tecnologies, hem pogut utilitzar diversos recursos que ja coneixíem i descobrir-ne de nous. Ha estat un treball molt compartit amb els companys mitjançant diversos espais de l’aula com els debats, els fòrums i les diverses carpetes que ha creat el consultor. Aquesta metodologia de treball permet fer un millor aprenentatge, més significatiu, ja que exigeix adquirir uns conceptes, acomodar-los i compartir-los, de manera que un mateix s’adona d’allò que ha après, el que no ha entès, pot ajudar a un company... per tant, és una gran manera de posar en marxa els esquemes de coneixement i els nous conceptes acomodats.

L’estructura de l’assignatura començant per l’autoavaluació i finalitzant amb el projecte ha permès seguir l’evolució del propi aprenentatge, d’aquesta manera hem pogut anar acomodant progressivament els nous coneixements, posar-los en pràctica i adonar-nos de com hem anat adquirint competències i millorant durant tota l’assignatura.

Una de les coses més importants ha estat relacionar tot el món de les noves tecnologies amb el constructivisme i l’aprenentatge significatiu. És la base sobre la qual hem anat treballant i s’han enfocat les diferents activitats. És una eina que hem d’utilitzar com a professionals i que ens ofereix un ampli ventall d’oportunitats per a treballar amb els nostres alumnes i aconseguir resultats molt positius, com hem pogut veure especialment en el projecte final, per tant, ha estat molt ben orientada i en ha permès realitzar un on aprenentatge que d’ara endavant podrem perfeccionar i aplicar en moltes ocasions.

Els recursos que ens ha proposat el consultor també han estat molt útils i ens han permès comunicar-nos i compartir molt bé els dubtes, coneixements i aprenentatges amb els companys, tant els debats, com els fòrums i els blogs, han estat propostes que han funcionat molt bé i ens han ajudat a completar els nostres aprenentatges.

Pel que fa a l’avaluació, ha estat molt complerta i se’ns ha permès autoavaluar-nos, per fer-nos partícips del procés i sobretot per se conscients d’allò que hem fet bé i allò que hem de millorar, donant-nos la oportunitat de poder recuperar activitats anteriors. El consultor ha fet una gran tasca com a guia i orientador i ha estat present en tot moment en les diferents activitats, consultes, animant-nos amb la feina i ajudant-nos amb les dificultats.

En definitiva, ha estat una gran experiència d’aprenentatge, tant pel contingut de l’assignatura com pels moments que hem anat compartint amb els companys,  ha estat un paler. 

Cas Kite Projecte final: I als 18 Què?

Cas Kite Projecte Final: I  als 18 què? 
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els alumnes d’un centre d’acollida, s’han implicat en un projecte culinari per tal de preparar-se per a un futur. Han après treballar amb diversos utensilis i ingredients, en grups cooperatius, integrant les noves tecnologies i han plasmat els seus resultats en receptari virtual que han compartit entre ells.
ÍndexContingutObservacions
Context General
Experiència en ensenyamentAdolescents Nois i noies que viuen en un centre d’acollida de l Generalitat
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Ús de la xarxa i programes officemajoritàriament.

Tipus d’escola Centre d’acollida
Localització del centreNo s’especifica --- 
Connexió Internet--- 
Localització dels recursos tecnològics Sala específica--- 
Situació sòcio - econòmica dels alumnes Mitjana-baixa Són alumnes amb pocs recursos
Context de la història o cas
Nivell dels alumnesESO-Batxillerat--- 
Àrea / unitat Noves tecnologies, cuina
Fites en la història 
Activitats planificades a la sessió o unitat
  1. D’aquí a 5 anys...
  2. Fem un pastís
  3. La recepta que més m’agrada és...

  1. Vull deixar-te provar...
  2. Receptari
Conversa
Elaboració d’un pastís de manera conjunta
Conversa amb els companys
Elaboració d’una recepta decada alumne
Elaboració d’un receptari compartit.

Nivell d’aprenentatge esperat
Aprendre a ser hàbil en l’ús de les tic aplicades a la vida personal i a l’ àmbit culinari, adquirir hàbits d’ autonomia, saber treballar en grup de forma cooperativa. --- 
Tipus d’activitat Aplicació de les TIC a la vida diària i a l’àmbit culinari.--- 
Activitats de la història o cas 
Tecnologies utilitzadesXarxes socials, núvol  
Raó per la qual la fa servirCreació i compartició de les receptes que han creat.--- 
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)

Dificultats trobades
--- 
Ajuda / col·laboració empradaCol·laboració de la psicopedagoga --- 
Rol del professor Guia i mediadora del procés--- 
Rol de l’estudiantActiu i participatiu, conscient del seu aprenentatge.--- 
Resultats
ObservacionsEls alumnes realitzen les activitats molt engrescats i amb una gran participació i motivació.
Avaluació de l’aprenentatgeAutoavaluació i rúbrica--- 
Lliçó apresa pel professorQue els alumnes han realitzat un aprenentatge significatiu que realment s'ha basat en un problema real i que n'han gaudit, participant activament i de formacol·laborativa. Ha estat un bon projecte.
HISTÒRIA COMPLETA

Aquest projecte és el fruit final d'un llarg recorregut. Després de treballar diferents recursos, diferents conceptes i d'anar madurant-los, vam recollir-los i aplicar-los per dissenyar un projecte basat en l'aprenentatge significatiu i les noves tecnologies.
Juntament amb la meva companya Rosa vam organitzar-nos i vam decidir realitzar un programa culinari adreçat a alumnes d'un centre d'acollida per tal de que quan en sortissin fossin autònoms i es poguessin valer per si mateixos.

Vam proposar 6 activitats totes relacionades i presentades en una línia on la cooperació entre companys, el compartir, la comunicació s'unien amb la cuina i es va formar un àmbit de treball molt participatiu i dinàmic.
La idea principal era que els joves reflexionessin sobre els seu futur i prenguessin consciència de que han d'anar adquirint una autonomia per tal de poder viure en societat sense dependre de ningú. Després d'aquesta reflexió vam anar treballant diverses receptes amb diversos motius: un pastís pel caga tió, les seves receptes preferides, receptes per compartir i un receptari final.
Totes orientades a passar una bona estona amb els companys, compartint idees, reflexions, aprenent i adqurint hàbits i habilitats.

Principalment les activitats culinàries es van realitzar a la cuina i l'última activitat on es creà el receptari virtual per compartir-lo es va realitzar a la sala, juntament amb l'avaluació i autoavaluació.
Cal dir que els joves es van mostrar molt participatius i dinàmics i la proposta els va agradar molt. Van adquirir autonomia, responsabilitats, van evolucionar com a persones... en definitiva va ser un projecte molt positiu.

Vam quedar molt contentes amb els resultats obtinguts, tot i que ens hagués agradat poder realitzar documentació gràfica que per normativa del centre no va ser permès.
Totes dues hem realitzat un gran aprenentatge i hem pogut veure la nostra evolució amb la culminació d'aquest projecte i la seva posada en pràctica amb èxit i ha estat tota una satisfacció.

dissabte, 5 d’octubre del 2013

Noves Tecnologies- Preguntes i mapa conceptual


QUESTIONS DE DESENVOLUPAMENT BREU


1.    ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.
 Sí, ja que aquestes dues fonts de coneixement són el pilar bàsic on es cerquen noves idees i noves solucions que inicideixen en el desenvolupament i progrés econòmic i social..


2.    ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?
Sí, en principi la ciència ha de tenir una ideologia neutra que es basi en allò que és realment, per tant, aplicat a la tecnologia també serà el mateix.


3.    Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.
Totalment d'acord.


4.    ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?
Darrerament hio ha agut molts canvis en la societat, i en altres assignatures també ho hem anat comentant, la idea general es que la societat s'està tornant líquida, s'estan perdent valors, les noves tecnologies ens dominen i no en fem un bon ús aïllant-nos cada vegada més i deixant de banda tot el que ens envolta.Hi ha una gran crisi que ens afecta degut a un gran consumisme sense mesura ni cap, que continua malgrat tot i que no sabem com manegar.


5.    Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa.
La tecnologia educativa es basa en la recerca de solucions per a problemes educatius basant-se en les tecnologies.

6.    Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement.
Transmissió de coneixment podria ser quan el mestre explica alguna cosa als alumnes directament. LA construcció en canvi, seria donar-li tots els elements perquè ho faci ell sol a partir d'aquests, a la seva manera i elaborant les seves pròpies hipòtesi.

7.    Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".

            Totalment d'acord. Sense el context seriem incapaços de donar forma a aquesta idea, que pot ser diferent depenent del context.
8.    ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i  posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?
No hi he pensat mai.

9.    Comptes amb els coneixements previs que el Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura? Fins a quin punt? Pots instal·lar programari, iniciar l’exploració de nou programari pel teu compte, gestionar arxius i comptes amb una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de llegir en pantalla (buscar paraules, fer servir l’índex amb hipervincles, moure’t en el document...? i mantenir uns apunts digitals on acumulis la informació de diferents fonts?
 No. Però esper-ho acabar sent-ho.


10.  Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)

TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: __7____
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: _10_____
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ___8_____
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: _10____
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: ___10__
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: __5___
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: __10_____
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: ___8___
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: __10______
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ___10___



MAPA DE CONCEPTES

Insereix en aquest document un mapa de conceptes sobre la relació entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació que, prèviament, hagis realitzat a llapis i paper (o amb algun programa) i escanejat o fotografiat. El resultat de l’escaneig hauria de ser una imatge i no un pdf. Millor una imatge jpg per fer-la servir més endavant. Aquesta tasca és obligatòria per poder continuar l’avaluació continuada.

Es tracta de fer un veritable mapa conceptual, no pas un esquema. Aquí teniu un exemple de mapa conceptual sobre què és un mapa conceptual. Podeu suprimir aquest mapa i inserir el vostre aquí mateix.




11.  Comenta el teu grau de compromís en relació als coneixements previs       que has reflectit en aquest document. Fins a quin punt creus que els defensaries davant d’un tribunal? Creus que poden canviar els teus esquemes en un futur proper?
El meu grau de compromís es total perquè he respost en tot moment el que realment creia, sent conscient de que puc estar equivocada i que són coneixements que segurament canviaran i s'ampliaran en un futur.


CONCLUSIONS


Quines primeres impressions reps en realitzar aquesta primera activitat? Crec que vaig una mica `perduda en el tema i encara em queda molt per aprendre.

divendres, 14 d’agost del 2009

Informació a la xarxa, copiar i enganxar i el guiatge de treballs

Les últimes sessions de classe les vam dedicar a preparar un treball en grup sobre diferents temes, que més tard vam exposar davant de la resta de la classe.
El nostre grup vam treballar el tema sobre la informació a la xarxa, copiar/enganxar i sobre el guiatge de treballs. És compon amb una estructuració a través de 6 parts, les quals toquen els temes més bàsics, essencials i importants sobre aspectes diferents:

-Les qüestions plantejades en el guió i les d'elaboració pròpia.
-La wikipedia
-Articles sobre copiar/enganxar i la wikipedia
-Notícies sobre la wikipedia
-Aplicacions didàctiques
-Un joc (JClic)

En aquest treball ens centrem a explicar les diverses solucions que tenim per tal d'evitar que els alumnes facin un copia/eneganxa de la informació que troben a la xarxa. EN primer lloc perquè a vegades ni tan sols es llegeixen la informació per saber si es correcta i en segon lloc perque així no aprenen absolutament res.
Parlem sobre les fonts fiables a internet, sobre la wikipedia : el seu funcionament, la política que segueix... quines aplicacions didàctiques podem utilitzar, com podem utilitzar la xarxa de manera correcta amb blogs on compartir els treballs, fer-se consultes...

Per últim hem realitzat un joc amb el Jclic per veure si la nostra explicació ha estat prou clara i entenedora per les nostres companyes, ja que el tema del funcionament de la wikipedia és força complicat.

Com a valoració del treball realitzat crec que la part més complicada com ja he esmentat abans, ha estat la de la wikipedia i el seu funcionament. Hi havia paraules que haviem d'explicar que no enteniem bé nosaltres, que no sabíem exactament que volien dir i això ens va dificultar una mica la tasca. Cal dir que durant l'exposició ens va donar un cop de mà la professora per fer les explicacions.

El Jclic

Com a mestres que serem no podia faltar aprendre com funciona el Jclic, així que vam dedicar una sessió à aprendre el funcionament i després vam haver de crear dues activitats per a nens d' Eduació Infantil.
El jclic és un programa que utilizta la metàfora de l'rdinador com a tutor, és a dir, es planteja una activitat, l'alumne la fa i l'ordinador li corregeix.
Apart de les activitats que el nen realitza, després s'obte un breu informe sobre els resultats d'aquestes.

Les nostres activitats van ser:
  • La lletra P: en aquesta activitat hi havia diverses fotografies de diferents dibuixos que contenien la lletra p i d'altres que no. El nen havia de clicar a sobre dels que si tenien la lletra p.
  • El cos humà: els nens havien de realitzar un puzzle senzill de 4 peces sobre el cos humà.

Un cop aprens a fer funcionar el programa és molt divertit poder anar creant diverses activitats, jaq ue pots fer-les com a tu et sembli.

Un cop fetes les activitats i guardades les vam exposar a les nostres companyes de classe.

Gravem un vídeo

Una altra activitat que vam realitzar a l'asssignatura va ser gravar un vídeo en grup.
Aquest vídeo havia de ser educatiu, per tant nosaltres vam triar el tema de la higiene dental i li vam posar de títol Com ens hem de rentar les dents?
Primer vam realitzar el guió del vídeo: les parts que tenia, qui gravava, l'escenari, la veu i la música...
Un cop el guió va estar elaborat vam procedir a gravar el vídeo.
Per editarlo vam utilitzar el Windows Movie Maker, vam enganxar els diversos fragments, vam retallar les parts que sobraven i vam posar la veu i els efectes corresponents. Finalment vam afegir-hi els nsotres noms en una diapositiva final.

El vídeo no es pot visualitzar perquè no vam poder canviar el format de cap manera. Per tant, no el vam poder penjar al bloc.

Google

Amb el google vam aprendre a guardar els preferits per tal de poder-los obrir des de qualsevol ordinador i no quedar limitats.
Per a fer-ho utilitzarem el bloc de notes de google. Per poder accedir-hi hem d'utilitzar un conte gmail, ( en cas de no tenir-ne ens l'haurem de fer)
Per capturar les adreces haurem de clicar sobre la icona que és una libreteta i posarem afegir l'adreça que nosaltres volguem. també podem seleccionar un text i afegir-lo juntament amb l'adreça.

Una altra aplicació que vam utilitzar va ser el google docs. Aquesta eina ens servira per realitzar documents, modificar-los i poder-los compartir amb els nostres companys, per tant és una eina molt útil de cara als treballs que realitzem.
Per accedir-hi també cal utilitzar la conta gmail.